Rummu Karjäär on paikka, jonka ymmärtää täysin vasta paikan päällä käytyään. Noin 45 km Tallinnasta Haapsalun suuntaan sijaitsevalla alueella toimi Neuvostoaikana avolouhos, johon pääasiallinen työvoima saatiin vieressä sijainneesta Rummun vankilasta. Lopulta Rummun vankila kuitenkin suljettiin ja samalla työt louhoksella loppuivat. Tämä taas johti siihen, että myös pohjavettä pumpanneet pumput seisahtuivat, jonka seurauksena vesi hautasi nopeasti alleen paikalla sijainneiden rakennusten lisäksi myös louhokseen jääneet työkoneet. Niinpä paikalle syntyi kirkasvetinen tekojärvi, joka nyttemmin on tullut tunnetuksi uimareiden ja sukeltajien paratiisina.

Rummu Karjäär oli pitkään paikka, jossa ei ollut valvottua rantaa, vessoja tai muitakaan palveluita, mutta tämä ei kesähelteillä tuntunut haittaavan paikallisia auringonpalvojia ja uimareita, jotka saapuivat sankoin joukoin karjäärin länsipuolen poukamalle, jossa seisoo veden valtaamaksi joutunut kolmikerroksinen rakennus. Sittemmin homma on kuitenkin hieman muuttunut, sillä ensin maanomistaja laittoi alueelle johtavan tien portit kiinni, mutta nykyään tänne tänne pääsee viettämään aikaa pääsylippua vastaan. Alue on avoinna kesäaikaan joka päivä kello 10.00-20.00 ja yli 16-vuotiaille lippu maksaa 3 euroa. Lisätietoa voitte katsoa paikan FB-sivuilta.

Vesi on niin kirkasta, että pohjasta voi selvästi erottaa siellä köllöttäviä metallin- ja betoninpaloja sekä muuta rakennusjätettä, mutta tästäkin huolimatta paikka suorastaan kutsuu uimaan. Rannasta on lyhyt matka rakennukselle, jonka ylimmästä kerroksesta varsinkin nuoret paikalliset käyvät kesäisin hyppimässä veteen. Tätä emme kuitenkaan voi suositella kenellekään, sillä kuten jo edellä mainitsimme, niin pohjassa on paljon kaikenlaista irtotavaraa, jolla itsensä voi teloa todella huonoon kuntoon.

Mikäli haluatte tutustua Rummu Karjäärin alueeseen vaikkapa kanootin tai SUP-laudan kyydissä, niin näitä saa vuokrattua alueella sijaitsevasta Paekalda Puhkekeskuksesta, jolla on nykyään toimipiste myös etelänpuoleisessa päädyssä. Myös sukelluksesta kiinnostuneiden kannattaa suunnata Rummuun, sillä sen verran upeita vedenalaisia maisemia täältä löytyy. Me kävimme täällä sukeltamassa Barrakuuda-sukelluskerhon kanssa. Ohessa meidän sukellusvideo paikan päältä:

Perille pääsee Tallinnasta joko omalla autolla, taksilla (yhdensuuntainen matka noin 40-60 euroa ajankohdasta ja taksiyhtiöstä riippuen) tai julkisilla. Tallinnan rautatieasemalta lähtevällä bussilla 146 pääsee Rummuun asti, ja matka suuntaan kestää noin tunnin. Bussilippu maksaa 3 euroa, ja tarkemman aikataulun voitte katsoa täältä. Bussi kulkee melko harvakseen, mutta jos suunnittelette meno- ja paluumatkan ajankohdat hyvin, niin Tallinnasta voi hyvin tehdä päiväreissun tänne.

Rummu Karjäärin sijainti Viron kartalla:

4 KOMMENTIT

1. Kävimme 14.7.19! Portilla maksoimme kolme euroa per henkilö ja ajoimme sisään! Kävimme myös talvella -17, jolloin menimme salaa aitojen alta 😬. Käymisen arvoinen paikka.

• Viimeisimmän tiedon mukaan tänne pääsee ainoastaan oppaan kanssa. Myös Paekalda Puhkekeskuksen kautta tänne on mahdollista päästä tutustumaan.

2. Ei kannata mennä Paekalda Puhkekeskukseen – eihän siellä ole mitään! Ei suppilautoja ainakaan. Ajakaa vaan suoraan sinne rannalle missä on ne rauniot.